29.10.2018

Ontvangstbewijzen-apps - ontvangsten digitaal beheren

Digitalisering omvat nu bijna alle gebieden van ons dagelijks leven. Allerlei processen zijn al vereenvoudigd en versneld. Vooral het gebruik van mobiele applicaties heeft sommige processen efficiënter en gebruiksvriendelijker gemaakt. Dit geldt ook voor zogenaamde kassabon-apps, die gebruikers een digitale opslagmogelijkheid voor hun kassabonnen bieden. Tegelijkertijd zorgen ze voor meer structuur en overzicht in je eigen portemonnee. Lees hier wat deze apps nog meer kunnen, hoe ze werken en waar retailers rekening mee moeten houden.

Deel via:

Person mit Smartphone und diversen Kassenzetteln

Hoeveel aanbieders zijn er nu voor kassabon-apps?

De markt voor digitale kassabon apps is zeer concurrerend. Er is een groot aanbod van apps van een groot aantal aanbieders die zijn ontworpen om winkelen nog gemakkelijker te maken. Hiertoe behoren Duitse start-ups zoals de in Karlsruhe gevestigde start-up myProducts en het in Hamburg gevestigde bedrijf NuBON. Het principe is heel eenvoudig. In de toekomst zullen klanten die een van deze apps downloaden hun digitale kassabonnen alleen via de app of per e-mail ontvangen. Ze kunnen de digitale kassabonnen op elk gewenst moment opvragen en krijgen informatie over eventuele garantietermijnen. Reeds afgedrukte kassabonnen kunnen ook worden gedigitaliseerd in de kassabon-app door ze te fotograferen en te uploaden. Dergelijke apps bieden ook de integratie van coupons en in sommige gevallen hebben ze zelfs koppelingen met betalingssystemen. De apps worden echter niet alleen door start-ups aangeboden. Ook grote winkelketens en modeketens bieden hun klanten een dergelijke service in de vorm van een app. Hieronder vallen bedrijven zoals:
  • Görtz
  • dm
  • Deichmann
  • Amerikaanse kleding
  • Snipes
  • Wöhrl
De drogisterijketen dm alleen al heeft naar verluidt 11.000 app-gebruikers.

Waarom zulke kassabon-apps zinvol zijn voor shoppers

Veel shoppers zien de voordelen van zo'n app niet in, omdat ze direct na de aankoop een kassabon ontvangen met alle belangrijke informatie. Dus waarom zouden consumenten de moeite doen om eerst in te loggen op een app, persoonlijke gegevens in te voeren en bij elke aankoop bewust hun smartphone te gebruiken? De oprichters van de app stellen dat kassabonnen vaak een papieren chaos creëren in documenten of handtassen en vooral belastend zijn voor het milieu. Bovendien kunnen niet-BPA-vrije kassarollen zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Als handig administratief hulpmiddel kunnen shoppers de apps gebruiken om hun gedigitaliseerde kassabonnen op elk gewenst moment op te roepen en al hun aankopen in één oogopslag te bekijken. Dit betekent dat ze niet langer naar kassabonnen hoeven te zoeken als ze iets willen ruilen of retourneren. Met extra functies ontvangen shoppers zelfs pushmeldingen die hen herinneren aan bepaalde deadlines voor retourzendingen. Ein mit Quittungen gefüllter Miniatureinkaufswagen auf einem Stapel von weiteren Kassenbons.

Wat is de wettelijke basis voor gedigitaliseerde kassabonnen?

Stiftung Warentest heeft herhaaldelijk de rechtsgeldigheid van digitale kassabonnen bevestigd. Dit betekent dat u gescande en gedigitaliseerde ontvangstbewijzen van uw kopers op dezelfde manier moet accepteren als de gedrukte versie en dus garantieclaims moet garanderen. In het geval van een retourzending kunt u echter nog steeds verwijzen naar uw aankoopvoorwaarden en goederen alleen terugnemen als ze nog in de originele verpakking zitten met bijvoorbeeld de originele bon. De klassieke papieren kassabon blijft dus geldig.

Welke voordelen biedt het systeem voor retailers?

Met apps als deze kun je actief bouwen aan klantenbinding. Je kunt je klanten nog gerichter voorzien van belangrijk nieuws. Met behulp van de verstrekte klantgegevens is het ook mogelijk om een bepaalde analyse van het koopgedrag uit te voeren en dit nog beter te begrijpen. Last but not least kunt u uw producten en productpresentatie hierop aanpassen en reclamecampagnes effectiever richten.

Conclusie

Receipt apps zijn zeker nuttig om het gedrag van klanten nog beter te begrijpen. Aanbiedingen kunnen worden uitgebreid of aangepast. Het blijft echter de vraag of consumenten in de nabije toekomst echt af willen van papieren kassabonnen en EC-rollen en ermee akkoord gaan om hun privégegevens permanent met je te delen. Bonnetjes zijn nog steeds essentieel, vooral voor het eventueel ruilen van goederen in winkels. Afbeeldingsbronnen: ©iStock.com / se_bra ; ©iStock.com / AndreyPopov