12.10.2018

Wat is couponing?

Couponing wordt door veel shoppers gebruikt, vooral in de Verenigde Staten, om te profiteren van royale kortingen in supermarkten. Niet alleen consumenten profiteren hiervan, maar ook winkeliers. In Duitsland daarentegen is het pas sinds 2001 toegestaan om dergelijke kortingsacties aan te bieden. Daardoor is het couponinglandschap nog lang niet zo goed georganiseerd als in de VS. Intussen heeft de digitalisering couponing echter ook vereenvoudigd. Talloze apps maken kortingen voor je bedrijf mogelijk met vouchercodes of verwijzen naar lopende kortingsacties. Maar hoe werkt couponing precies en is het zinvol om op de lange termijn gericht gebruik te maken van het principe?

Deel via:

Smartphone mit einer Coupon-Anzeige

Hoe werkt couponing?

Winkeliers concurreren voortdurend om hun klanten de beste voorwaarden te bieden. Succesvolle marketing met coupons is zo opgezet dat er bijna overal een aantrekkelijke korting is onder bepaalde voorwaarden, wat de klant aanmoedigt om een grotere aankoop te doen of terug te komen. In combinatie met een ander marketinginstrument, zoals een klantenkaart, besparen shoppers dan nog meer of ontvangen ze op zijn minst een bepaald aantal extra loyaliteitspunten. Het verzamelen en inwisselen van kortingsbonnen wordt al lang niet meer geassocieerd met een specifieke groep shoppers.

Veel consumenten zijn actief op zoek naar aantrekkelijke aanbiedingen en kopen dan vaak meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Hun koopgedrag lijkt te worden bepaald door hoeveel ze kunnen besparen.

De populairste couponcampagnes in Duitsland zijn onder andere

  • "Twee voor de prijs van één" voordelen
  • gratis monsters
  • Prijsverlagingen vanaf een bepaalde aankoopwaarde

Dergelijke aanbiedingen zijn zinvol, vooral voor drogisterijproducten zoals tandpasta of basislevensmiddelen, omdat ze regelmatig worden geconsumeerd. Klanten associëren dergelijke gerichte couponaanbiedingen ook met een positieve winkelervaring, wat hen kan aanmoedigen om vaker bij u te kopen.

Eine Frau vor einem Lebensmittelregal und Rabbatcoupons in der Hand

Hoe kun je coupons gebruiken in het verkooppunt?

Er zijn veel manieren waarop je coupons kunt gebruiken. Je kunt ze handmatig uitdelen na de aankoop of ze opnemen in je reclamefolder. Een andere optie is om kortingen gewoon rechtstreeks op de kassarollen te printen. Op deze manier ontvangen klanten de kortingsbonnen op hun kassabon en kunnen ze deze de volgende keer dat ze een aankoop doen direct inwisselen. Veel kassasystemen bieden de optie om kortingen te verwerken met behulp van gescande QR-codes of barcodes of om coupons afzonderlijk op de kassabon af te drukken. Het is daarom essentieel dat je controleert hoe compatibel je kassasysteem is met de codes die worden aangeboden door apps en of het de moeite waard is om te investeren in een upgrade.

Juridische grondslagen van couponing

Begin jaren 1930 werden de Kortingswet en de Bonusverordening van kracht. Sindsdien zijn kortingen en bonussen verboden om consumenten te beschermen tegen misleiding. Kortingen van meer dan drie procent en gratis cadeaus waren verboden. Deze wettelijke regels werden in 2001 afgeschaft. Hierdoor werd couponing in Duitsland mogelijk. Desondanks zijn kortingen en dus ook coupons onderworpen aan een groot aantal wetten en regels, waaronder de volgende

  • Wet tegen oneerlijke concurrentie (UWG)
  • Wet tegen concurrentiebeperkingen
  • Verordening prijsaanduiding
  • Duits Wetboek van Koophandel
  • Federale wet gegevensbescherming
  • Wet bescherming persoonsgegevens telediensten

Conclusie: Welke voordelen biedt couponing winkeliers?

Met overtuigende couponaanbiedingen bestaat de mogelijkheid om het bestaande klantenbestand nog sterker te binden en gericht uit te breiden. Naast een sterkere klantenbinding hebben dergelijke aanbiedingen vaak ook een positief effect op de algemene verkoop. Door kortingscodes te gebruiken op kassarollen of samen te werken met overeenkomstige app-aanbieders, kun je bovendien een beter gevoel ontwikkelen voor het consumentengedrag van je klanten en hen op basis daarvan nog relevantere aanbiedingen doen. Je kunt zelfs nieuwe klantgroepen bereiken die eerder weinig of geen contact hadden met jou en je producten.


Veelgestelde vragen over couponing

Wat is mobiel couponnen?

Met mobile couponing zijn coupons toegankelijk via een smartphone. De coupons bereiken de klant via pushmethoden zoals sms of pullmethoden zoals apps. Hierdoor kunnen de coupons in digitale vorm worden ingewisseld.

Wat is extreme couponing?

Extreme couponing is de term die wordt gebruikt om de maximale korting op een aankoop te beschrijven door het gerichte gebruik van coupons op bestaande speciale aanbiedingen.


Afbeeldingsbronnen:
©iStock.com / ayo888;
©iStock.com / bowdenimages