24.05.2019

Kassawet 2020 - alles wat je moet weten over de wijziging

In 2016 werd de wet ter bescherming tegen manipulatie van digitale basisgegevens aangenomen. In tegenstelling tot wat de formulering doet vermoeden, is dit geen zelfstandige wet, maar eerder een hervorming van het Duitse Belastingwetboek (AO) en de bijbehorende invoeringswet.

Deel via:

Elektronische Registrierkasse
Hoewel sommige wijzigingen in de wettelijke situatie al in 2017 of 2018 van kracht werden, zullen verschillende belangrijke verplichtingen pas op 1 januari 2020 bindend worden. Je moet je daarom van tevoren vertrouwd maken met de inhoud van de zogenaamde "Kasregisterwet 2020".

Veiligheidscertificaten, bonnenplicht, kassaplicht - welke veranderingen worden van kracht in 2020?

De Kassawet 2020 is bedoeld om te voorkomen dat er met elektronische records wordt geknoeid met technische middelen. Vanaf 1 januari 2020 bepaalt § 146a lid 1 zin 2 AO daarom dat elektronische registratiesystemen zo moeten zijn ontworpen dat ze bestand zijn tegen manipulatie door middel van gecertificeerde beveiligingsvoorzieningen. Met "elektronische registratiesystemen" worden alle elektronische of geautomatiseerde kasregisters en kassasystemen bedoeld. Naast deze verplichting bent u ook verplicht om de elektronische registratiesystemen die u gebruikt te melden bij het relevante belastingkantoor. De uiterste meldingsdatum is vier weken na ingebruikname. Verder heeft de wetgever een verplichting ingevoerd om ontvangstbewijzen af te geven, waarmee een juridisch antwoord wordt gegeven op een voorheen controversiële vraag. In principe moet elke ondernemer een ontvangstbewijs krijgen op bonrollen zoals thermische rollen. Vanuit het oogpunt van redelijkheid gelden er echter enkele uitzonderingen. Je bent bijvoorbeeld niet verplicht als je goederen tegen contante betaling verkoopt aan een groot aantal onbekende personen. Er is dus geen algemene kassaplicht.

Welke gevolgen heeft dit voor kassasystemen?

Kassasystemen en kassa's of hun software moeten vanaf begin 2020 aan bepaalde eisen voldoen:
  • Het elektronische registratiesysteem moet de zakelijke transactie individueel, volledig, correct, tijdig en georganiseerd registreren - met andere woorden: het moet voldoen aan de eisen van de individuele registratieplicht.
  • De systemen moeten worden uitgerust met de reeds genoemde gecertificeerde beveiligingsapparaten. Deze bestaan uit een beveiligingsmodule, een opslagmedium en een digitale interface. De exacte formulering van de normen voor deze beveiligingsapparaten is de verantwoordelijkheid van het federale ministerie van Financiën door middel van een wettelijk besluit.
Voor uw gemoedsrust: Onder twee voorwaarden kunt u uw oude elektronische registratiesysteem nog tot 31 december 2022 gebruiken. Ten eerste kan het kasregister om technische redenen niet worden aangepast om te voldoen aan §-146a-AO. Ten tweede hebt u het systeem na 25 november 2010 en vóór 1 januari 2020 aangeschaft en voldoet het systeem aan de vereisten van de BMF-brief van 26 november 2010. De eenvoudigste manier om erachter te komen of het apparaat dat je van een kassafabrikant hebt gekocht aan deze vereisten voldoet, is om de website van het Federaal Bureau voor Informatiebeveiliging te bezoeken.

Andere wijzigingen als gevolg van de Kassawet 2020

We hebben al uitleg gegeven over de verplichting om beveiligingsapparatuur te gebruiken, de document- en meldingsplicht, die in 2020 van kracht wordt, en de verplichting om een individuele administratie bij te houden, die sinds 2017 van kracht is. De Kassawet bracht echter nog meer veranderingen met zich mee. Zo werd in 2018 de kascontrole volgens § 146b AO van kracht. Dit geeft de belastingdienst de bevoegdheid om de naleving van de administratieverplichtingen te controleren als onderdeel van een belastingcontrole. Ze kunnen onaangekondigd je systemen controleren en testaankopen doen. Bovendien zal de administratieve overtreding volgens § 379 AO vanaf volgend jaar ook overtredingen van de nieuw ingevoerde verplichtingen omvatten. Je kunt een boete krijgen van maximaal 25.000 euro. Hieronder hebben we alle wijzigingen samengevat die zijn ingevoerd door de Wet Bescherming tegen Manipulatie van Digitale Basisregistraties:
  • Gecertificeerde beveiligingsapparaten: Kassasystemen moeten - afgezien van een overgangsregeling - een gecertificeerd beveiligingsapparaat hebben.
  • Verplichting om ontvangstbewijzen af te geven: In principe is er een verplichting om een afgedrukt ontvangstbewijs af te geven voor zakelijke transacties die moeten worden geregistreerd - bijvoorbeeld op kassarollen.
  • Individuele registratieverplichting: In principe moeten boekingen en andere vereiste registraties individueel en volledig worden gedaan.
  • Meldingsplicht: Elektronische registratiesystemen moeten binnen een maand na ingebruikname worden gemeld bij het belastingkantoor.
  • Kassa-inspectie: § 146b AO geeft het belastingkantoor de bevoegdheid om de naleving van de wet te controleren door middel van onaangekondigde inspecties en testaankopen.
  • Administratieve overtreding: De wetgever heeft overtredingen van de nieuw ingevoerde verplichtingen opgenomen in de administratieve overtreding § 379 AO.
Afbeelding bron: ©iStock.com / Supersmario