
🎉 Willkommen im neuen Rollenland! – Frischer Look, neue Funktionen, noch besserer Service
Unser Onlineshop Rollenland hat ein großes Upgrade erhalten – nicht nur optisch, sondern auch technisch. Wir freuen uns sehr, Ihnen unseren neuen S...
28.05.2021
In de loop van de digitalisering zijn veel alledaagse voorwerpen uit het dagelijks leven omgezet in digitale formaten. In plaats van brieven communiceren we via e-mail, in plaats van boeken in hardcover lezen we e-books. Op Op één gebied van ons dagelijks leven zijn we echter nog niet in het nieuwe tijdperk aangekomen. tijdperk nog niet. In plaats van digitale kassabonnen gebruiken we nog steeds blijven we traditionele papieren kassabonnen gebruiken. Toch biedt de digitale transformatie veel kansen mogelijkheden voor minder papierverbruik en schone digitale archivering. archivering. We geven je een update over de huidige status van de van digitale ontvangstbewijzen in 2021.
Uiterlijk sinds de wettelijke ingevoerd in 2020 en de bijbehorende en de bijbehorende verplichting om kassabonnen af te geven, hebben retailers en consumenten de roep om een ongecompliceerd alternatief voor papieren kassabonnen en de papieren kassabon en de papieren achtervolging. De afgelopen jaren is de fysieke detailhandel aanzienlijk veranderd. Technologie speelt een steeds belangrijkere rol bij het winkelen: Van mobiele betaaldiensten tot gepersonaliseerde, elektronische coupons. Er zijn Er zijn al veel benaderingen en pogingen geweest om de kassabon te digitaliseren. Helaas is is de beslissende doorbraak nog niet bereikt, omdat de meeste pogingen tijdrovend voor zowel de winkelbediende als de klant. Twee oplossingen die niet succesvol waren vanwege de omslachtige aard van het betaalproces waren niet succesvol: Het versturen van kassabonnen per e-mail aan klanten na de aankoop of het achteraf scannen van de afgedrukte kassabon. Ondertussen zijn er tal van start-ups zoals Epap, Green Bill, Anybill of Wunderbon, die kassabon-apps aanbieden die de digitale kassabon die direct bij de aankoop wordt aangemaakt. Hierbij wordt de digitale kassabon direct vanuit het kassasysteem en overgebracht naar de smartphone. overgebracht naar de smartphone. Voorwaarde hiervoor is dat de shopper de app heeft geïnstalleerd en dat de winkelier samenwerkt met de betreffende kassabon-app. Op deze manier ontvangt u kassabon (en eventueel facturen) automatisch, rekening houdend met de wettelijk vereiste informatie. de wettelijk vereiste informatie. Retailers hebben zelf ook het initiatief genomen initiatief genomen: Lidl, Edeka en Rewe voorzien hun klanten nu met apps automatisch een digitale versie van hun kassabonnen ontvangen. automatisch.
Er zijn talloze redenen waarom de digitale kassabon de conventionele papieren kassabon op korte of lange termijn zou kunnen vervangen:
Er zijn nog steeds vooroordelen en vooroordelen en zorgen over het digitaliseren van ontvangstbewijzen. Bijvoorbeeld de bezorgdheid dat de beveiliging van gegevens in gevaar komt, blijft groot. In de nieuwe GDPR, die op 25 mei 2018 in werking is getreden, is de overdracht van klantgegevens in de retailsector in de detailhandel volledig anoniem. Bedrijven kunnen alleen algemene algemene gegevensstromen analyseren, maar kunnen geen persoonlijke conclusies uit de gegevens trekken. uit de gegevens. De vraag wordt vaak gesteld of elektronische ontvangstbewijzen op alle punten worden herkend - bijvoorbeeld bij vragen over garantieclaims klachten of de jaarlijkse belastingaangifte. Ook hier is het alles duidelijk: wettelijk moeten digitale bonnen aan dezelfde normen voldoen als papieren bonnen. dezelfde normen als de papieren kwitantie.
De verplichting om ontvangstbewijzen af te geven geldt naast Duitsland ook voor tal van andere landen. In Italië bijvoorbeeld is het afgeven van een ontvangstbewijs verplicht, net als het meenemen van het ontvangstbewijs. Je moet het bonnetje zelfs tot 100 meter buiten de winkel bij je dragen. In Oostenrijk is de situatie vergelijkbaar: Na een aankoop of dienst ben je verplicht om de kassabon te bewaren. De digitale kassabon kan deze verplichting veel gemakkelijker maken voor zowel bedrijven als consumenten.
Op dit moment is er nog geen oplossing die over de hele linie is geïmplementeerd in de detailhandel.
Een digitale kassabon moet de volgende wettelijk vastgelegde informatie bevatten:
- Naam en adres van het bedrijf dat de kassabon afgeeft
- Datum en tijd waarop de kassabon is afgegeven
- Beschrijving van het type & de hoeveelheid van het gebruikte product/dienst
- Betaald bedrag
- Opeenvolgend transactienummer
- Serienummer & handtekeningenteller van het kassasysteem of de beveiligingsmodule
- Controlewaarde van de factuur
Dankzij kassabon-apps maken toekomstgerichte oplossingen het mogelijk om de kassabon rechtstreeks van de kassa naar de smartphone over te brengen. Hiervoor is geschikte software en hardware nodig.
Ja, digitale kassabonnen moeten aan dezelfde wettelijke eisen voldoen als traditionele kassabonnen.
Afbeeldingsbron:
Afbeelding omslag: ©iStock.com - Shendart