🪴 Duurzaam interieurontwerp: waarom meubels tegenwoordig meer zijn dan design
🏨 Stijlvol, functioneel en verantwoord Restaurants en hotels staan voor een nieuwe uitdaging: hoe kunnen esthetiek, functionaliteit en duurzaamhe...
19.09.2025
Of het nu gaat om detailhandel, horeca of dienstverlening: als u een elektronisch kassasysteem heeft, moet u dit vanaf 1 juli 2025 melden bij de belastingdienst. Klinkt bureaucratisch – maar met de juiste kennis is het snel geregeld. In dit artikel laten we u zien welke systemen er onder vallen, hoe de aanmelding werkt en waar u absoluut op moet letten!
Of het nu gaat om detailhandel, gastronomie of service: als u een elektronisch kassasysteem heeft, moet u dit melden bij het belastingkantoor vanaf 1 juli 2025. Klinkt bureaucratisch - maar de juiste kennis wordt snel gedaan. In dit artikel laten we u zien welke systemen worden beïnvloed, hoe de registratie werkt en waar u op moet letten!
Sinds 1 januari 2020 is het gebruik van een gecertificeerd technisch beveiligingsapparaat (TSE) verplicht - als een beschermende maatregel tegen manipulaties van elektronische contante systemen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op registratiekas, apps met contante functie, cloudoplossingen, taximeters of routemeters. De wettelijke vereiste hiervoor maakt deel uit van de Cash Assurance Regulation (Kassensichv).
Tegelijkertijd werd de rapportageverplichting voor elektronische contante systemen geïntroduceerd in overeenstemming met sectie 146A van de belastingcode (AO). Het kon echter niet lang worden geïmplementeerd omdat het een geschikte technische infrastructuur miste. Alleen met het begin van het elektronische meldingsproces sinds 1 januari 2025, zijn de benodigde transmissiepaden nu beschikbaar. Het doel van de maatregel is meer transparantie: het belastingkantoor zou in een vroeg stadium moeten weten welke kasregistersystemen worden gebruikt - om belastingaudits te vereenvoudigen en om belastingontduiking te voorkomen.
Dit betekent dat de meldingsverplichting specifiek voor u betekent: u moet alle systemen melden die u opnieuw hebt ingekocht na 1 juli 2025 binnen een maand na het belastingkantoor. Ze moesten systemen melden die ze vóór 1 juli 2025 vóór 31 juli hebben gekocht, gehuurd of gehuurd. Als dat nog niet is gebeurd, is het het beste om het zo snel mogelijk te krijgen.
De belangrijkste feiten over het kassa -rapport aan het belastingkantoor bij een overzicht van het belastingkantoor:
Als u zich nu afvraagt welke informatie u nodig hebt om uw TSE -fonds bij het belastingkantoor te registreren, gebruik dan onze compacte checklist voor een eenvoudig en ongecompliceerd bericht.
Houd de volgende gegevens voor het TSE -bericht bij het belastingkantoor:
· Naam en belastingnummer van de belastingbetaler
· Informatie over het elektronische opnamesysteem:
O Type kassasysteem
O Serienummer van het kassasysteem
O Aankoopdatum
O Aantal systemen per permanente vestiging
O Als u opstijgt: datum en reden voor de verwijdering
· Informatie over de TSE:
O Type van de TSE
O Serienummer van de TSE
· Voor routes en taxameters: voertuigkenteken van het voertuig
Deze informatie is voldoende en digitaal. Om een beveiligde transmissie te garanderen, is de melding van het belastingkantoor uitsluitend digitaal digitaal via de Elster Portal-Paper-formulieren en zijn PDF's niet toegestaan. Als u uw TSE -fonds registreert bij het belastingkantoor, zijn de volgende paden beschikbaar:
1. Transmissie in de Elster Portal:
U registreert zich in het Elster Portal met uw persoonlijke Elster -certificaat. U kunt dit gratis aanvragen in het Portal-First-register met uw belastingnummer, vervolgens een activeringsbrief per post ontvangen en vervolgens uw persoonlijke softwarecertificaat downloaden. Na succesvol geregistreerd, selecteert u het formulier "Communicatie via elektronische opnamesystemen" en voert u alle relevante gegevens in. De transmissie is veilig en wettelijk rechtstreeks beveiligd aan het verantwoordelijke belastingkantoor.
2. Overdracht via Eric Interfaces (Elster Rich Client):
Deze interface is voornamelijk gericht op bedrijven die geautomatiseerde overdracht van de kassa willen doen. Eric is een programmabibliotheek die het mogelijk maakt om registratiegegevens op een gestructureerde manier voor te bereiden en rechtstreeks naar de Elster -servers te verzenden. De handmatige invoer in het Elster -portaal is volledig weggelaten.
Met de introductie van TSE-verplichting werd het zogenaamde documentprobleem ("bonusverplichting") ook in Duitsland geïntroduceerd. Ze verplicht elke ondernemer om het bewijs van de klant af te drukken of digitaal bewijs te leveren of de klant het accepteert of niet. Aangezien dit een hoge last is voor het milieu en ook voor de gezondheid, hebben we op BPA-vrij Thermische rollen en hout -vrij Tot gespecialiseerd.
De bon dient als bewijs van de juiste opname van een transactie. De digitale handtekening van de TSE moet op elk document worden opgenomen, meestal in de vorm van een QR -code. Als onderdeel van een kassa kan het belastingkantoor snel en duidelijk controleren of de verkoop correct is vastgelegd. Het doel is om belastingontduiking te voorkomen en transparantie te creëren bij betalingstransacties.
Nee. De contante registratie is eenmaal per systeem vereist - en alleen opnieuw nodig bij bepaalde wijzigingen. Dit beïnvloedt z. B. Een buitenbedrijfstelling, een systeemverandering of verhuizing naar een ander permanent establishment.
In het geval van schendingen van de verplichting om op de hoogte te stellen, bedreigen boetes van maximaal 25.000 euro. Ze riskeren ook een intensiever onderzoek door het belastingkantoor - bijvoorbeeld in de context van een kassa.
Ja, dit is mogelijk zonder problemen. Belastingadvocaten kunnen het kassa -rapport indienen via de ERIC -interface of rechtstreeks in uw naam in de Elster Portal als u u de nodige gegevens ervoor stuurt.
De eenvoudigste manier om de bonnen te controleren is: elke TSE maakt zijn eigen QR -code of een transactienummer dat op elk ontvangstbewijs moet worden afgedrukt. Bovendien vindt u voor veel systemen een label rechtstreeks op de geheugenkaart of de USB-stick waarop de TSE is geïnstalleerd, waaronder het serienummer en BSI-certificerings-ID.